Веднъж технология на бъдещето, виртуалната реалност се използва във всичко – от компютърни игри до археология и медицински изследвания. И сега VR се присъединява към свързана технология, известна като augmented reality (AR), която позволява на потребителите да гледат реалния свят, обкован с компютърно генерирани изображения и информация.
Много хора получават първия си поглед към технологията чрез приложения за смартфони. Street View в Google Карти, например, позволява на потребителите да изследват отдалечено място, като преместват телефона си наоколо. AR се използва и в музейни инсталации, като изложбата “Кожа и кости” в Смитсониън във Вашингтон. Позволява на посетителите да използват приложение за смартфони, за да визуализират кожите върху животинските скелети на дисплея.
Ключът към тази нововъзникваща технология ще бъде леката слушалка AR, която включва камери и прожекционни дисплеи. Те изглеждат по-скоро като обикновени очила, отколкото тези неприятни VR слушалки, които блокират реалния свят.
“Ключовата способност на AR (очилата) в сравнение с телефоните е способността да се даде на хората значима информация, интегрирана в тяхното възприемане на физическия свят”, казва д-р Франсиска Ройснер, професор по компютърни науки и инженерство в университета на Вашингтон в Сиатъл.
AR може също да направи реалния вид интерактивни 3D компютърни интерфейси, наблюдавани в много научни филми, казва специалистът по визуални ефекти в Холивуд и AR дизайнерът Рафаел Дикреутър, който създава такива ефекти за “Iron Man” и други филми.
“Ние все още преглеждаме много страници на Google и” плоска “информация, докато някои теми ще бъдат много по-добре представени или обяснени в триизмерна, пространствена среда”, казва той. “Това е, което увеличава реалността, и това ще промени много неща точно как ще получим информация”.
ЗАД ВОЛАНА
Много коли сега са оборудвани с така наречените “глави” дисплеи, които показват скоростта на автомобила, GPS маршрути и друга информация за случващото се на пътя. AR очилата ще вземат тази идея по-нататък, като прожектират информация за вашата гледка на шофиране – не само пред колата, но във всяка посока, която търсите.
AR очилата биха могли да покрият виртуални навигационни участъци, като същевременно внимават за пешеходците и другите превозни средства.
Системата AR би могла да комуникира с електрониката и сензорите на вашия автомобил, за да знае колко гориво ви остава, скоростта и спирачния път. Той може също така да сигнализира за интересни пунктове като бензиностанции с 3D маркери, да следи местни доклади за времето и трафика с помощта на безжичен интернет, да управлява вашия музикален плейър и дори да ви помогне да видите на тъмно.
НА РАБОТНОТО МЯСТО
Като давате на работниците информация, когато имат нужда от нея – без да е необходим достъп до компютър или смартфон – добавената реалност обещава да направи всякакъв вид работа по-бърза и по-безопасна.
В завода за производство на авиационна техника на GE в Синсинати, механикът използва съвременните слушалки и архитектурния софтуер на Google, когато те изграждат реактивни двигатели. Системата AR е свързана чрез Wi-Fi към цифров ключ за въртящ момент, тя дава информация на механика, кога се справя перфектно с многобройните важни B-гайки, които запечатват флуидните линии и маркучите на двигателя.
Освен това медицината бързо ще възприеме AR технологията, казва д-р Амитаб Върши, директор на Института за разширени компютърни изследвания в Университета в Мериленд, близо до Вашингтон. “Някои от работата, която вършим в медицинската и медицинската подготовка, ще бъдат използвани следващите пет години “, казва той, добавяйки, че лекарите и медицинските сестри могат да започнат да носят слушалки за АР, които показват жизненоважни медицински данни по време на процедурите. “Помислете за това като усъвършенстван F-16 дисплей за лице, но за лекари”, казва той.
В МАГАЗИНА
Каталогът ще придобие ново измерение с инструменти като Ikea Place, приложение за iPhone, базирано на технологията VR на Apple. Тя позволява на потребителите да сканират стая в реалния свят и след това показва как би изглеждала с реалистични изображения на мебели.
AR може също така да преобразува супермаркета: “В близко бъдеще мисля, че ще видите очила с добавена реалност, използвани за пазаруване, като магазините за хранителни стоки”, казва Върши. “Тези олекотени очила могат да покажат ценообразуване и хранителна информация“.
В ИГРИТЕ
Една от най-популярните хитове за мобилни игри през 2016 г. беше добавената реалност игра – Pokemon Go, която запали десетки хиляди потребители, които преследват виртуалната дива природа.
“Подобно на Pokemon Go, най-важните приложения ще бъдат тези, които ще накарат хората да възприемат технологията и да прокарат напредъка си”, казва д-р Хао Ли, компютърен учен и главен изпълнителен директор на университета в Южна Калифорния.
И AR може скоро да превърне впечатлението на феновете от реални спортове, включително колоездене и голф. Спортният гигант Nike наскоро продаде патент на САЩ за очила за голф с добавена реалност – дисплей, свързан безжично с цифрова топка за голф, снабдена със сензори за измерване на скоростта, траекторията и скоростта на въртене, както и разстоянието, което изминава.
ПЪТЯТ НА РАЗВИТИЕ НА ОЧИЛАТА ЗА ДОБАВЕНА РЕАЛНОСТ
АР очилата все още не са за всички, казва д-р Алън Янг от Центъра за разширено познание в калифорнийския университет Бъркли. “Повечето от приложенията на AR очилата са за ранно прототипиране в полеви условия, отдалечени експертни приложения и някои ограничени опитни медицински опити”, казва той.
Независимо от това, модерните очила от типа AR, като HoloLens на Microsoft и Meta 2 от Meta, се доставят на софтуерни разработчици, а преработените ослушалки Glass AR на Google излизат на изключително доба цена за избрани фирми чрез технологична партньорска програма.
През юни израелската компания Lumus обяви, че има намерение да пусне на пазара първите налични в търговската мрежа слушалки AR в рамките на 18 месеца.
Янг казва, че може да отнеме около пет години за добавената реалност, да намери широко приложение, добавяйки, че “в рамките на 10 до 20 години може да имаме съвсем ново поколение млади хора и AR / VR способностите ще са толкова естествени, като включването на телевизора днес.”